fredag 10 oktober 2008

Nobelpriset i litteratur

Bör man nämna årets nobelprisvinnare i litteratur? Kanske, men jag kommer inte ihåg namnet, trots att jag kollat upp det flera gånger. Jag tänker på franskans ord för nyckel i bestämd form (le cle?) och kan efter att ha googlat säga att han heter Le Clézio.

När jag läser om honom tänker jag "tråkigt" och hade hoppats på någon som jag kände till. Att Dorran (Doris Lessing) vann förra året tycker jag var fantastiskt roligt, men nu dröjer det väl 7-9 år tills det blir kul igen. Att den gode Horace dessutom tillkännager att utgivningen på svenska är begränsad gör inte saken bättre.

Ödmjuk är han dock (nobelpristagaren alltså, inte Horace), vilket man kan läsa om här, och han gör ingen hemlighet av att han minsann har skulder och att han därför inte kommer att ha några problem med att spendera stålarna. Det var, trots allt, uppiggande.

Inga kommentarer: